Zawieszenie działalności gospodarczej jest bardzo dobrym rozwiązaniem dla tych przedsiębiorców, którzy mają problem z płynnością finansową lub zajmują się działalnością o charakterze sezonowym. W tym czasie zostają zwolnieni z większości obowiązków z tytułu należności budżetowych – m.in. składek ZUS. Kiedy można zawiesić działalność, a także jakie są wady i zalety takiego rozwiązania podpowiada księgowość.
Nadrzędnym warunkiem, jaki trzeba spełnić, aby móc zawiesić działalność, jest niezatrudnianie pracowników. Jak podkreśla biuro rachunkowe Kraków, dotyczy to pracowników zatrudnionych na umowę o pracę, z powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczą umowę o pracę Rozwiązanie wszystkich umów o pracę jest konieczne przed zgłoszeniem zawieszenia. Natomiast przy umowach zlecenie i o dzieło nie jest niezbędne. Działalność można zawiesić nawet wtedy, kiedy pracownicy przebywają:
Przed 30 kwietnia 2018 roku możliwość zawieszenia mieli tylko przedsiębiorcy, którzy nie zatrudniali pracowników.
W przypadku spółki zarejestrowanej w KRS, najpierw należy podjąć uchwałę wspólników spółki osobowej lub zarządu spółki kapitałowej, która dotyczy zawieszenia. Zawieszenie należy zgłosić w KRS w ciągu 7 dni od podjęcia uchwały. Należy pamiętać, że w spółce cywilnej działalność zawiesić muszą wszyscy wspólnicy. W przypadku prowadzenia jednoosobowej działalności, wystarczy zgłosić jej zawieszenie w CEIDG. Można tego dokonać osobiście lub poprzez pełnomocnika w urzędzie miasta lub gminy. Wniosek można również wysłać listem poleconym, jednak w tym przypadku podpis musi zostać poświadczony przez notariusza. Inną możliwością jest złożenie wniosku w wersji elektronicznej, poświadczony podpisem elektronicznym.
W przypadku spółki cywilnej, poza zgłoszeniem zawieszenia do CEIDG, należy poinformować GUS, a w przypadku pozostałych spółek zgłasza się ich zawieszenie działalności do KRS.
Po zgłoszeniu zawieszenia należy wyrejestrować siebie oraz pracowników z obowiązkowych ubezpieczeń ZUS.
W okresie, kiedy trwa zawieszenie działalności, przedsiębiorca nie musi:
Księgowość może być czasem przytłaczająca. Dlatego, kiedy prowadzisz swój własny biznes, a w szczególności, kiedy sytuacja finansowa w Twojej firmie się komplikuje, warto zasięgnąć porady profesjonalistów. Nasze biuro rachunkowe Kraków już od lat oferuje doradztwo podatkowe dla firm, a także doradztwo finansowe. Nasi specjaliści pomogą Ci rozwiązać problemy związane z prowadzeniem własnego biznesu. Doradzą, jakie kroki warto przedsięwziąć, aby prowadzenie firmy stało się przyjemniejsze i jak najbardziej korzystne dla przedsiębiorcy. Zaufaj naszemu doświadczeniu i nie zaprzątaj sobie głowy skomplikowanymi przepisami. My zajmiemy się prowadzeniem Twojej księgowości, a Ty skup się na rozwoju firmy! Zapraszamy do kontaktu!